Een kind uit mijn klas, groep of praktijk praat niet of nauwelijks

Werk je met kinderen die niet of nauwelijks praten? Wil je weten hoe je kunt praten (communiceren) met een kind uit je klas, groep of praktijk? Ook als je niet kunt praten, kun je wel communiceren.

Kun je op de volgende vragen met 'ja' antwoorden? 

  • Praat een kind uit je klas, groep of praktijk niet of nauwelijks?
  • Maak je je zorgen over de spraak- en taalontwikkeling van een kind uit je klas, groep of praktijk? 
  • Is het lastig om contact te maken met een kind uit je klas, groep of praktijk? 
  • Communiceren jij en een kind uit je klas, groep of praktijk op een andere manier met elkaar?

We kunnen helpen!

Een kind uit mijn klas, groep of praktijk praat (nog) niet. Wat nu? 

Je maakt je zorgen over de taalontwikkeling van een kind uit je klas, groep of praktijk. Misschien zegt een kind nog geen eerste woordjes, of is het moeilijk om contact te maken. Soms praat een kind wel, maar kun je het niet goed verstaan. Maak je je zorgen omdat een kind nog niet praat (spreekt)? Elk kind ontwikkelt zich anders, maar het is altijd goed om alert te zijn en stappen te ondernemen. Hoe jonger een kind, hoe groter de kans op het vinden van andere manieren van communiceren. Het is nooit te vroeg om te beginnen met het ondersteunen van communicatie. 

Spraak is niet de enige vorm van communicatie

In onze samenleving vinden we vaak dat spraak gelijk staat aan taal of communicatie. Maar spraak is niet de enige manier om je stem te laten horen. Met bijvoorbeeld gebaren, pictogrammen en spraakcomputers (bijvoorbeeld een iPad) kunnen mensen die moeite hebben met spreken toch communiceren. 

  • Niet kunnen praten

    Niet kunnen praten (spreken) betekent niet dat een kind niet op een andere manier kan communiceren.

  • Jong beginnen

    Hoe jonger een kind ondersteund wordt, hoe groter de kans op het vinden van andere manieren van communiceren.

  • Altijd mogelijkheden

    Ieder kind, ongeacht leeftijd of beperking, heeft de mogelijkheid om op een of andere manier te communiceren.

  • Verdere ontwikkeling

    Kunnen communiceren is essentieel voor verdere ontwikkeling en een plek in de samenleving.

Hoe kan ik praten (communiceren) met een kind dat niet of nauwelijks praat?

Communiceren kan op verschillende manieren. Met gesproken taal, maar ook met gebaren, beweging en muziek. Daarnaast kunnen ook hulpmiddelen ingezet worden, denk aan pictogrammen, spraakknoppen, spraakcomputers (bijvoorbeeld een iPad) en oogbesturing. Dit alles zijn vormen van ondersteunde communicatie, vaak afgekort als OC. 

Saar met haar zusje communiceren via een communicatiekaart