Zingen met je handen, voor iedereen!

Samen liedjes zingen is leuk! Daarbij gebaren gebruiken helpt en hoort bij ondersteunde communicatie (OC). Je herinnert je vast nog wel die liedjes van vroeger, toen je net op school zat. Liedjes waarvan je nog steeds de tekst kent, maar waarvan je ook nog de bijbehorende gebaren weet. Denk maar eens terug aan: ”In de maneschijn”. Binnen Milo maken we, naast inzet van communicatie ondersteunende hulpmiddelen, ook gebruik van het Nederlands met Gebaren (NmG). Vaak ook in combinatie met liedjes. Voor kinderen die problemen hebben met het begrijpen van gesproken taal, kinderen die moeilijk kunnen spreken of moeilijk de interactie kunnen aangaan hebben ondersteunende gebaren grote meerwaarde.


 

Visuele informatie meegeven

Gebaren maken helpt en hoort bij ondersteunde communicatie (OC), ook als een kind niet zelf kan of misschien wil gebaren. Dit doordat we door het gebaren van enkele woorden uit een zin langzamer gaan praten. We geven de ander visuele informatie mee bij de woorden die we gebruiken. Zo krijgen de woorden die we uitspreken meer betekenis en geven wij de ander meer tijd om woorden te verwerken. Ook krijg je makkelijker (oog)contact met elkaar. Gebaren kun je ook samen maken door elkaars handen vast te pakken. Bewegen maakt je actief, dus is het ook goed voor de aandacht.

De verwijzende functie van liedjes

Door liedjes met gebaren te combineren zorgen we dat de ander betrokken is en blijft, en krijgt degene meer informatie over de onderlinge relatie van begrippen. Muziek en zang op rijm worden sneller opgeslagen in het geheugen dan gesproken taal en dat maakt het tevens een mooie ingang om activiteiten te leren herkennen. Liedjes krijgen dan een verwijzende functie. Zo kan je dus makkelijk een liedje gebruiken om een activiteit aan te kondigen of juist af te ronden. Zing liedjes die gekoppeld zijn aan een dagplanning, dit zorgt voor overzicht, voorspelbaarheid en je bereidt de ander voor op de overgang naar een volgende activiteit. Verwijsliedjes verwijzen naar specifieke activiteiten, ronden een activiteit af of verwijzen naar de dagplanning om daar te gaan kijken wat de volgende activiteit is.

Een verwijsliedje om elkaar te groeten (bijvoorbeeld in de kring)