Kennisbank
In de kennisbank vind je alle kennis over ondersteunde communicatie. Van video's tot interviews, van kennisartikelen tot praktische tips.
Resultaten
-
Een script kan je inzetten als stappenplan. Maar wist je dat je een script ook kan inzetten om na te vertellen over een activiteit? Stap voor stap vertel je samen over wat je gedaan hebt. Nienke legt uit hoe je het script op deze manier kan inzetten.
-
Ankers helpen kinderen om te communiceren Wat is ankergestuurd werken?
Ankers zijn thema’s die aansluiten bij de belevingswereld van kinderen. We vertellen hoe kinderen gericht aan hun woordenschat werken door nieuwe ervaringen en begrippen te koppelen aan bekende woorden.
-
Hoe leer je kinderen met een communicatief meervoudige beperking lezen en schrijven? Lees meer over hoe je beginnende (ontluikende) geletterdheid stimuleert.
-
Hanneke laat zien hoe je met eenvoudige materialen, zoals een bal, een autootje of zelfs een theedoek, op een leuke manier initiatieven kunt uitlokken.
-
“Welke woorden kies ik? Welke woorden kunnen het best in de spraakcomputer gezet worden?". Belangrijke vragen, die in de praktijk van ondersteunde communicatie (OC) door veel ouders, leerkrachten en therapeuten gesteld worden. Hoe kies je uit duizenden woorden? Welke woorden zijn belangrijk? Lees er alles over.
-
Hoe leer je communiceren met ondersteunde communicatie? Modelleren, modelleren, modelleren
Alleen wanneer de omgeving consistent ondersteunde communicatie (OC) gebruikt, is er kans op succes. Lees meer over hoe je leert communiceren met ondersteunde communicatie.
-
Soms zijn er bij ouders en hulpverleners twijfels over ondersteunde communicatie (OC). Gaat mijn kind ooit spreken als we ondersteunde communicatie inzetten? Deze zorgen zijn begrijpelijk, maar niet terecht. Lees meer over de invloed van ondersteunde communicatie op spraak.
-
Wat is interactief voorlezen en waarom is het zo belangrijk? Lees meer over interactief voorlezen met ondersteunde communicatie.