Ankers helpen kinderen om te communiceren Wat is ankergestuurd werken?
In ons behandelprogramma KLIN© werken we ankergestuurd. We noemen dit ankergestuud werken. Ankers zijn thema’s die aansluiten bij de belevingswereld van kinderen. Bij ankergestuurd werken begint elk anker met een startactiviteit, waarbij het kind samen met ouders en behandelaren iets beleeft en ervaart. Deze activiteit dient als basis voor vervolgactiviteiten, zoals gezamenlijk spelen en interactief voorlezen. Kinderen bouwen gericht aan hun woordenschat door nieuwe ervaringen en begrippen te koppelen aan bekende woorden. Een ankeractiviteit maakt veel indruk. Deze indruk wordt sterker door foto's en video's te gebruiken en biedt veel mogelijkheden voor herhaling, verdieping en uitbreiding in verschillende activiteiten.
Woordenschatontwikkeling
Binnen een anker werken we aan het leren van woorden en begrippen die passen bij het anker en de interesses van het kind. Bij het ankergestuurd werken maken we gebruik van een woordnetwerk, woordepisode en woordmuurposter.
-
Woordnetwerk
In een woordnetwerk worden alle begrippen van een anker geordend. Dit netwerk van samenhangende begrippen past bij een (start)activiteit die samen met de kinderen, hun ouders en behandelaars beleefd wordt.
-
Woordepisode
Het woordnetwerk van een anker bestaat uit actieve begrippen, die het kind kan uiten via gesproken taal, gebaren of door het aanwijzen van pictogrammen of foto's. Elk actief begrip wordt omringd door vier begrippen die het kind nog niet gebruikt; dit kunnen woorden zijn die het kind nog niet kent of wel begrijpt, maar nog niet actief toepast. Dit ‘mini-netwerk’ van een actief begrip met vier nieuwe begrippen noemen we een woordepisode.
-
Woordmuurposter
Met een woordmuurposter maken we het woordnetwerk van een anker visueel. Deze poster dient als basis voor de startactiviteit, waarmee het nieuwe anker wordt geïntroduceerd. Tijdens deze startactiviteit komen de kinderen direct in aanraking met zowel bekende als nieuwe begrippen.
Beleving en herbeleving
Beleving en herbeleving helpen kinderen om beter te begrijpen. In een ankercyclus herhalen we activiteiten of leggen we ze vast met foto's en video's, zodat we ze samen kunnen herbeleven. Rond de vijf woorden van een woordepisode bedenken we verschillende activiteiten in de hoeken van het KLIN©-atelier. Dit kan een liedje in de expressiehoek zijn, een knutselactiviteit in de doehoek, een ontdekactiviteit in de ontdekhoek, of een verhaal in de leeshoek. Door deze woorden concreet te ervaren tijdens een activiteit, leren kinderen ze sneller en beter.
Meer over ankergestuurd werken
-
Communicatie vraagt veel van je geheugen. Het gaat om zowel het korte termijn- als het lange termijngeheugen. We vertellen welke rol geheugen speelt bij communicatie en hoe je het geheugen kan versterken.