Kinderen Leren Initiatieven Nemen in communicatie (KLIN©) Toegang tot communicatie, taal en geletterdheid voor kinderen met meervoudige beperkingen
Het KLIN©-atelier werd ontwikkeld om de ontwikkeling van taal, communicatie en vroege geletterdheid van kinderen met meervoudige beperkingen te stimuleren binnen een speciaal ontwikkelde speel-/leeromgeving. De focus van het ankergestuurde interventieprogramma was gericht op het stimuleren van de taalontwikkeling door middel van woordenschatontwikkeling en de inzet van ondersteunde communicatie (OC). Door middel van dynamisch assessment werd de ontwikkeling van de kinderen nauw gevolgd en konden individuele leerdoelen worden opgesteld.
Details over het onderzoek
- Onderzoekers:
- Margje van der Schuit, Judith Stoep en Hans van Balkom
- Publicatiedatum:
- 2012
- Publicatie:
- Orthopedagogiek: Onderzoek en Praktijk
Welke conclusies komen uit dit onderzoek?
Uit de resultaten bleek dat de tien deelnemende kinderen tijdens de twee jaar durende interventie een grotere ontwikkelingsgroei doormaakten dan in de periode voor de interventie. Daarnaast bleken ze zich sneller te ontwikkelen dan een controlegroep met kinderen die de interventie niet ontvingen. Vervolgonderzoek van de kinderen in de interventiegroep een jaar na afloop van de interventie liet zien dat de ontwikkeling van de kinderen significant vertraagde.
Wat betekent dit voor ouders en professionals?
De resultaten van dit onderzoek tonen aan dat een vroege interventie de taalontwikkeling van kinderen met meervoudige beperkingen kan versnellen. Het blijkt echter ook van belang om een interventie voor een langere periode voort te zetten en om deze in te zetten in verschillende settings die achtereenvolgende het leren van kinderen stimuleren (zoals kinderdagverblijven en scholen), om zo de positieve leereffecten te behouden.