Van verdichting naar verlichting Leraarcompetenties voor succesvolle communicatie in het PO en SO

Geschreven door

Passend onderwijs betekent dat we lesgeven op een manier die past bij wat een leerling kan en niet kan. Leerkrachten hebben het al een tijdje moeilijk omdat ze steeds meer moeten aanpassen, vooral als het gaat om het gedrag van leerlingen in zowel het speciaal als het regulier onderwijs. 

In dit artikel kijken we naar iets wat vaak over het hoofd wordt gezien: problemen in de communicatie tussen leerlingen en hun omgeving. We bespreken praktische voorbeelden en wetenschappelijke inzichten over communicatie-interventies en -ondersteuning. Het doel is om leraren een ander perspectief te bieden: gedragsproblemen voorkomen, verminderen of ombuigen door effectieve communicatie, en zo meer zelfvertrouwen te krijgen in hun aanpak.

Details over het onderzoek

Onderzoeker:
Judith Stoep
Universiteit:
Radboud Universiteit Nijmegen
Publicatiedatum:
2019
Co-auteurs:
Joyce Gubbels, Stijn Deckers, Maartje Radstaake en Eline Prijs
Subsidie:
Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (projectnummer 405-18-633)
Titel:
Van verdichting naar verlichting. Leraarcompetenties voor succesvolle communicatie in het PO en SO

Waar gaat dit onderzoek over? 

Dit onderzoek richt zich op de relatie tussen gedragsproblemen bij leerlingen in het speciaal onderwijs en het regulier basisonderwijs, hun communicatieve vaardigheden en die van de leerkracht. De onderzoeksvragen richten zich op het herkennen van communicatiesignalen, succesvolle communicatie-interventies, en de uitvoering hiervan.

Het artikel biedt een overzicht en evaluatie van interventies die gericht zijn op het verminderen en voorkomen van probleemgedrag, met een focus op communicatieondersteuning. Het is bedoeld voor zowel onderwijsonderzoekers als praktijkprofessionals die geïnteresseerd zijn in de relatie tussen gedragsproblemen en communicatie in het onderwijs. De benadering is gebaseerd op wederzijdse interactie en competenties van zowel leerlingen als leerkrachten, met het doel de communicatie te optimaliseren zonder te focussen op specifieke doelgroepen of beperkingen.

Hoe is het onderzoek uitgevoerd? 

Het onderzoek betrok informatie en feedback van experts in twee raadplegingen en een feedbackronde. De experts werden geselecteerd op basis van hun ervaring en expertise met communicatieve interventies in het basis- en speciaal onderwijs. De eerste raadpleging richtte zich op het verhelderen van de probleemstelling en het verzamelen van relevante bronnen door middel van individuele interviews. Daarna zijn bronnen gezocht en gescreend volgens de principes van een gestructureerde review. De tweede raadpleging diende om de bevindingen van het bronnenonderzoek te toetsen aan de kennis van de experts. In gezamenlijke bijeenkomsten werden de resultaten besproken, inclusief een categorisering van technieken en interventies, en feedback werd verzameld over een conceptversie van het overzichtsartikel. De uiteindelijke versie werd opgesteld op basis van de ontvangen feedback van de experts.

Welke conclusies komen uit dit onderzoek? 

In dit overzichtsartikel hebben we laten zien dat communicatie de onderlegger is van gedrag en dat via wederzijdse aanpassingen in het richten, inrichten en ondersteunen van communicatie dat gedrag veranderd en/of beïnvloed kan worden.

Wat betekent dit voor ouders en professionals? 

Het overzichtsartikel benadrukt het belang van preventieve interventies voor gedragsproblemen. Een schoolbrede aanpak met drie lagen van interventies is daarbij het uitgangspunt: algemene aandacht in de school, interventies uitgevoerd door leerkrachten met monitoring en feedback, en gespecialiseerde individuele interventies voor leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben. De auteurs adviseren om deze interventies kritisch te bekijken op basis van effectieve technieken die zijn beschreven in het overzichtsartikel.

Download het onderzoeksartikel

Lees onze andere onderzoeken

  • Ondersteunen van spel en sociale interactie tussen kinderen met een visuele beperking en goedziende leeftijdsgenootjes door middel van aangepast speelgoed

    Wetenschap

    Lees meer over het onderzoek 'Ondersteunen van spel en sociale interactie tussen kinderen met een visuele beperking en goed ziende leeftijdsgenootjes door middel van aangepast speelgoed'.

  • Lees meer over het onderzoek 'Opvattingen van PABO-studenten over inclusief onderwijs in Nederland: een verkennende studie'.

  • OASID een instrument voor de diagnostiek van autismespectrumstoornis in personen met een verstandelijke beperking en een visuele beperking of doofblindheid

    Wetenschap

    Lees meer over het onderzoek 'OASID, een instrument voor de diagnostiek van autisme spectrum stoornissen in personen met een verstandelijke beperking en een visuele beperking of doofblindheid'.