Constructvaliditeit van het Communicatieve Intentie Onderzoek bij kinderen met communicatief meervoudige beperkingen
Het Communicatieve Intentie Onderzoek (CIO) wordt in de praktijk veelvuldig ingezet om de communicatieve intentie van kinderen met een communicatief meervoudige beperking (CMB) te bepalen, maar de kwaliteit van het instrument is nog niet onderzocht voor deze groep kinderen. In dit onderzoek wordt daarom de validiteit onderzocht. Met validiteit wordt bedoeld of het instrument meet wat het zou moeten meten.
Details over het onderzoeks
- Onderzoekers:
- Marleen Wessels, Stijn Deckers, Hans van Balkom en Annette van der Putten
- Universiteit:
- Radboud Universiteit Nijmegen en Rijksuniversiteit Groningen
- Publicatiedatum:
- 2023
Waar gaat dit onderzoek over?
Dit onderzoek gaat over het in kaart brengen van de constructvaliditeit (meet je wat je moet meten, is de samenhang tussen de subschalen en de items zoals je verwacht) van het communicatieve intentie onderzoek. Dit instrument wordt vaak afgenomen bij Milo en is al wel onderzocht bij kinderen zonder beperking, maar nog niet bij kinderen met een communicatief meervoudige beperking. Daar richt dit onderzoek zich op.
Hoe is het onderzoek uitgevoerd?
Het Communicatieve Intentie Onderzoek wordt afgenomen aan het begin van een traject bij Milo. Scores van 141 kinderen van deze afnames zijn geanalyseerd.
Welke conclusies komen uit dit onderzoek?
De constructvaliditeit is voldoende tot goed. Enkele items zijn mogelijk niet onderscheidend genoeg (zoals de items van ouderlijke ondersteuning) in de gehele groep. Daarnaast zijn een aantal items niet onderscheidend genoeg (te moeilijk) wanneer kinderen een ernstige motorische beperking hebben.
Andere aspecten van kwaliteit (zoals de betrouwbaarheid en gebruiksvriendelijkheid) zouden nog onderzocht moeten worden in vervolgonderzoek.
Wat betekent dit voor ouders en professionals?
Het Communicatie Intentie Onderzoek kan in de huidige vorm worden gebruikt bij kinderen met een communicatief meervoudige beperking om de communicatieve intentie te bepalen. Een training volgen om het instrument af te leren nemen volgens de handleiding is gewenst.
Lees onze andere onderzoeken
-
Lees meer over het onderzoek 'Beginnende geletterdheid bij kinderen met een communicatief meervoudige beperking'.
-
De ontwikkeling van een screeningsinstrument voor de onderliggende kerndomeinen van communicatieve competentie bij kinderen met communicatief meervoudige beperkingen
Lees meer over het onderzoek 'De ontwikkeling van een screeningsinstrument voor onderliggende kerndomeinen van communicatieve competentie in kinderen met communicatief meervoudige beperkingen'.
-
Een narratieve review van technologische mogelijkheden voor dynamisch assessment bij kinderen met communicatief meervoudige beperkingen
Lees meer over het onderzoek 'Een narratieve review van technologische mogelijkheden voor dynamisch assessment bij kinderen met communicatief meervoudige beperkingen'.