Validering van de Nederlandstalige versie van de Communication Matrix bij kinderen en jongeren met communicatief meervoudige beperkingen (CMB)
Kinderen en jongeren met communicatief meervoudige beperkingen (CMB) hebben hulp nodig om te communiceren, om te leren en om zich te ontwikkelen. Ondersteunde communicatie (OC) helpt hierbij. We maken gebruik van de Communication Matrix (CM) om te bepalen welke ondersteunde communicatie het meest passend is. In het Engels is dit meetinstrument al onderzocht op betrouwbaarheid en validiteit, maar nu kijken we voor het eerst naar de Nederlandse versie.
Uit dit onderzoek blijkt dat de Communication Matrix ook in het Nederlands bruikbaar is.
Details over het onderzoek
- Onderzoekers:
- Irena Draskovic, Stijn Deckers, Selsela Hasami en Hans van Balkom
- Universiteit:
- Radboud Universiteit Nijmegen
- Publicatiedatum:
- 2024
- Publicatie:
- Orthopedagogiek: onderzoek en praktijk – jaargang 63 nummer 3
- Subsidie:
- Deels uitgevoerd binnen het project Deelkracht en daarmee deels gefinancierd door ZonMw.
Waar gaat dit onderzoek over?
Dit onderzoek gaat over de geschiktheid van het meetinstrument Communication Matrix om de communicatieve vaardigheden van mensen met een communicatief meervoudige beperking in kaart te brengen.
Hoe is het onderzoek uitgevoerd?
Dit onderzoek is uitgevoerd door gebruik te maken van geanonimiseerde bestaande klinische data van 409 kinderen, verzameld door Milo.
Welke conclusies komen uit dit onderzoek?
Aan de hand van de onderzochte psychometrische eigenschappen van de Communication Matrix concluderen we dat het een betrouwbare en valide instrument is om de communicatieve vaardigheden van mensen met CMB in kaart te brengen en hun ontwikkeling te volgen.
Betrouwbaarheid betekent dat een test of onderzoek steeds hetzelfde resultaat geeft als je het herhaalt onder dezelfde omstandigheden. Stel je voor dat je een weegschaal gebruikt: als die bijvoorbeeld 5 keer achter elkaar hetzelfde gewicht aangeeft, is de weegschaal betrouwbaar. Bij Milo betekent betrouwbaarheid dat we erop kunnen vertrouwen dat de resultaten van een test of observatie consistent zijn.
- Validiteit gaat over of het onderzoek meet wat het zegt te meten. Een weegschaal die jouw gewicht aangeeft is bijvoorbeeld geldig, maar als hij je lengte meet in plaats van je gewicht, is hij niet geldig. Bij Milo betekent validiteit dat de tests en methoden die we gebruiken echt meten wat belangrijk is voor de communicatieontwikkeling van een kind. Zo weten we zeker dat we communicatieve vaardigheden meten, en niet iets heel anders.
Wat betekent dit voor ouders en professionals?
Kinderen en jongeren met communicatief meervoudige beperkingen kunnen vaak niet of nauwelijks praten. Ze kunnen baat hebben bij verschillende vormen van ondersteunde communicatie. Een veelgebruikt internationaal instrument om communicatieve vaardigheden in kaart te brengen is de Communication Matrix. De Communication Matrix is een online vragenlijst die in interviews kan worden afgenomen.
In ons onderzoek hebben we gekeken naar de Nederlandstalige versie van de Communication Matrix. De resultaten geven eerste aanwijzingen dat dit een betrouwbaar en bruikbaar instrument is om de communicatieve vaardigheden van kinderen met een communicatief meervoudige beperking in kaart te brengen.
Het is belangrijk om kinderen specifieke ondersteuning te bieden voor communicatieve vaardigheden die zich langzamer ontwikkelen, zoals sociale interactie en informatie-uitwisseling. Dit kan helpen om een betere balans te creëren in hun communicatieve ontwikkeling.
Download het onderzoeksartikel
Lees het onderzoeksartikel online
Lees onze andere onderzoeken
-
Lees meer over het onderzoek 'Beginnende geletterdheid bij kinderen met een communicatief meervoudige beperking'.
-
De ontwikkeling van een screeningsinstrument voor de onderliggende kerndomeinen van communicatieve competentie bij kinderen met communicatief meervoudige beperkingen
Lees meer over het onderzoek 'De ontwikkeling van een screeningsinstrument voor onderliggende kerndomeinen van communicatieve competentie in kinderen met communicatief meervoudige beperkingen'.
-
Een narratieve review van technologische mogelijkheden voor dynamisch assessment bij kinderen met communicatief meervoudige beperkingen
Lees meer over het onderzoek 'Een narratieve review van technologische mogelijkheden voor dynamisch assessment bij kinderen met communicatief meervoudige beperkingen'.