Wat is betrouwbaarheid en validiteit?
Betrouwbaarheid betekent dat een test of onderzoek steeds hetzelfde resultaat geeft als je het herhaalt onder dezelfde omstandigheden. Stel je voor dat je een weegschaal gebruikt: als die bijvoorbeeld 5 keer achter elkaar hetzelfde gewicht aangeeft, is de weegschaal betrouwbaar. Bij Milo betekent betrouwbaarheid dat we erop kunnen vertrouwen dat de resultaten van een test of observatie consistent zijn.
- Validiteit gaat over of het onderzoek meet wat het zegt te meten. Een weegschaal die jouw gewicht aangeeft is bijvoorbeeld geldig, maar als hij je lengte meet in plaats van je gewicht, is hij niet geldig. Bij Milo betekent validiteit dat de tests en methoden die we gebruiken echt meten wat belangrijk is voor de communicatieontwikkeling van een kind. Zo weten we zeker dat we communicatieve vaardigheden meten, en niet iets heel anders.
Betrouwbaarheid en validiteit zijn twee belangrijke termen die vaak gebruikt worden in onderzoek, ook bij Milo. Ze helpen om te bepalen hoe goed een onderzoek, een interventie of een test werkt. Samen zorgen betrouwbaarheid en validiteit ervoor dat we goed onderbouwde en eerlijke conclusies kunnen trekken in ons onderzoek. Dat is belangrijk, want we willen zeker weten dat de ondersteuning die we bieden mensen met communicatief meervoudige beperkingen (CMB) en hun communicatiepartners écht helpt!
Bekijk de laatste Milo-onderzoeken
-
Lees meer over het onderzoek 'Beginnende geletterdheid bij kinderen met een communicatief meervoudige beperking'.
-
De ontwikkeling van een screeningsinstrument voor de onderliggende kerndomeinen van communicatieve competentie bij kinderen met communicatief meervoudige beperkingen
Lees meer over het onderzoek 'De ontwikkeling van een screeningsinstrument voor onderliggende kerndomeinen van communicatieve competentie in kinderen met communicatief meervoudige beperkingen'.
-
Een narratieve review van technologische mogelijkheden voor dynamisch assessment bij kinderen met communicatief meervoudige beperkingen
Lees meer over het onderzoek 'Een narratieve review van technologische mogelijkheden voor dynamisch assessment bij kinderen met communicatief meervoudige beperkingen'.