Kennisbank Laat je inspireren
In de kennisbank vind je alle kennis over ondersteunde communicatie. Van video's tot interviews, van kennisartikelen tot praktische tips.
Resultaten
-
Prof. dr. Mathijs Vervloed, bijzonder hoogleraar Ondersteunde Communicatie, schrijft enkele keren per jaar een column waarin hij de nieuwste wetenschappelijke inzichten vanuit zijn leerstoel verbindt met actuele ontwikkelingen in de samenleving.
-
Wat is ankergestuurd werken? Ankers helpen kinderen om te communiceren
Ankers zijn thema’s die aansluiten bij de belevingswereld van kinderen. We vertellen hoe kinderen gericht aan hun woordenschat werken door nieuwe ervaringen en begrippen te koppelen aan bekende woorden.
-
Hoe leer je kinderen met een communicatief meervoudige beperking lezen en schrijven? Lees meer over hoe je beginnende (ontluikende) geletterdheid stimuleert.
-
“Welke woorden kies ik? Welke woorden kunnen het best in de spraakcomputer gezet worden?". Belangrijke vragen, die in de praktijk van ondersteunde communicatie (OC) door veel ouders, leerkrachten en therapeuten gesteld worden. Hoe kies je uit duizenden woorden? Welke woorden zijn belangrijk? Lees er alles over.
-
Hoe leer je communiceren met ondersteunde communicatie? Modelleren, modelleren, modelleren
Alleen wanneer de omgeving consistent ondersteunde communicatie (OC) gebruikt, is er kans op succes. Lees meer over hoe je leert communiceren met ondersteunde communicatie.
-
Soms zijn er bij ouders en hulpverleners twijfels over ondersteunde communicatie (OC). Gaat mijn kind ooit spreken als we ondersteunde communicatie inzetten? Deze zorgen zijn begrijpelijk, maar niet terecht. Lees meer over de invloed van ondersteunde communicatie op spraak.
-
Wat is interactief voorlezen en waarom is het zo belangrijk? Lees meer over interactief voorlezen met ondersteunde communicatie.
-
Samen liedjes zingen is leuk! Gebaren daarbij gebruiken helpt en hoort bij ondersteunde communicatie (OC). Lees meer over gebarenliedjes.